Ik hoop dat je goed wakker bent, want we beginnen meteen met een lesje game design!
Het ontwikkelen van 3D assets (zoals bijvoorbeeld mijn tank van vorig blok) kost veel tijd. Als je een hele game moet bouwen, kan je je voorstellen hoeveel tijd het kost om dat allemaal te maken. Daarom wordt er altijd veel opnieuw gebruikt. Als je een bos maakt, dan bouw je een paar bomen en kopieer je die over het hele terrein. Je gaat natuurlijk niet elke boom in het bos helemaal zelf bouwen!
Als je dit concept van "hergebruiken van assets" en stap verder neemt, kom je uit bij bouwblokken. Je bouwt onderdelen van bijvoorbeeld een gebouw, maar geen heel gebouw. Op deze manier kan je verschillende huizen bouwen met dezelfde onderdelen, terwijl je alles maar één keer hoeft te maken.
Dit heet modularity. Je kan mijn werk van afgelopen week vergelijken met het maken van lego blokjes. Alles past op elkaar. Alles heeft bepaalde afmetingen.
Het werken met modular assets is fijn omdat je - als je ze eenmaal hebt - heel snel levels kunt bouwen. Het is wel belangrijk dat alles even groot is zodat alle onderdelen bij elkaar passen en vloeiend overlopen.
Het idee voor onze game is als volgt:
Je bent een kleine robot, achtergelaten in een oude mijn. Vroeger was je er voor de beveiliging, maar sinds mensen de mijn hebben verlaten ben je niet meer nodig. Andere robots zijn vijandig geworden en het systeem keert zich tegen je. Het doel is om de mijn veilig te verlaten.
Elk level is afgesloten met een deur. Je moet alle kristallen vinden die door het level heen zijn verspreid om de deur te kunnen openen. Op verschillende punten zijn deuren waar vijanden uit kunnen komen. Deze kan je kapot schieten met je kanonnen, of je kan ze proberen te ontwijken. Doe je te lang over een level, dan worden de vijanden agressiever en komen er meer op je af.
Er zijn draaibare stukken rails die als je ze draait nieuwe wegen opent, en er zijn stukken rails die over de afgrond lopen en je naar de andere kant brengen. Zo gaat de game er uit zien (KLIK ER OP):
Naast het verzamelen van kristallen kan je ook nog onderdelen verzamelen. Als je alle onderdelen in een level hebt gevonden, dan vormen ze samen een upgrade voor je robot, waardoor het spelen iets makkelijker wordt!
Het ontwikkelen van 3D assets (zoals bijvoorbeeld mijn tank van vorig blok) kost veel tijd. Als je een hele game moet bouwen, kan je je voorstellen hoeveel tijd het kost om dat allemaal te maken. Daarom wordt er altijd veel opnieuw gebruikt. Als je een bos maakt, dan bouw je een paar bomen en kopieer je die over het hele terrein. Je gaat natuurlijk niet elke boom in het bos helemaal zelf bouwen!
Als je dit concept van "hergebruiken van assets" en stap verder neemt, kom je uit bij bouwblokken. Je bouwt onderdelen van bijvoorbeeld een gebouw, maar geen heel gebouw. Op deze manier kan je verschillende huizen bouwen met dezelfde onderdelen, terwijl je alles maar één keer hoeft te maken.
Dit heet modularity. Je kan mijn werk van afgelopen week vergelijken met het maken van lego blokjes. Alles past op elkaar. Alles heeft bepaalde afmetingen.
Mijn modular assets voor de game |
Het werken met modular assets is fijn omdat je - als je ze eenmaal hebt - heel snel levels kunt bouwen. Het is wel belangrijk dat alles even groot is zodat alle onderdelen bij elkaar passen en vloeiend overlopen.
Het idee voor onze game is als volgt:
Je bent een kleine robot, achtergelaten in een oude mijn. Vroeger was je er voor de beveiliging, maar sinds mensen de mijn hebben verlaten ben je niet meer nodig. Andere robots zijn vijandig geworden en het systeem keert zich tegen je. Het doel is om de mijn veilig te verlaten.
Je speelt het spel als dit robotje (door designer geschetst, door mij gemaakt) |
Elk level is afgesloten met een deur. Je moet alle kristallen vinden die door het level heen zijn verspreid om de deur te kunnen openen. Op verschillende punten zijn deuren waar vijanden uit kunnen komen. Deze kan je kapot schieten met je kanonnen, of je kan ze proberen te ontwijken. Doe je te lang over een level, dan worden de vijanden agressiever en komen er meer op je af.
Er zijn draaibare stukken rails die als je ze draait nieuwe wegen opent, en er zijn stukken rails die over de afgrond lopen en je naar de andere kant brengen. Zo gaat de game er uit zien (KLIK ER OP):
Deze "art mockup" laat zien hoe de game er uit gaat zien |
Naast het verzamelen van kristallen kan je ook nog onderdelen verzamelen. Als je alle onderdelen in een level hebt gevonden, dan vormen ze samen een upgrade voor je robot, waardoor het spelen iets makkelijker wordt!
Upgrades kan je installeren op je robot. Je hebt een beperkt aantal plaatsen. |
Reacties
Een reactie posten